«VARσενάλ». Αυτό είναι το νέο παρατσούκλι που απέκτησε η Άρσεναλ το πρωί της Δευτέρας στην Αγγλία. Η νίκη της με 1-0 απέναντι στη Γουέστ Χαμ προκάλεσε τεράστια αντιπαράθεση, μετά την ακύρωση ενός γκολ ισοφάρισης των «Σφυριών» στις καθυστερήσεις μέσω VAR.
Ήταν ένα κρίσιμο παιχνίδι τόσο για τους «Κανονιέρηδες», που συνεχίζουν να διεκδικούν τον τίτλο, όσο και για τους αντιπάλους τους, που μάχονται για την αποφυγή του υποβιβασμού. Ο βρετανικός Τύπος πήρε ξεκάθαρα θέση τη Δευτέρα.
Τα περισσότερα μέσα ενημέρωσης στάθηκαν στο πλευρό της Γουέστ Χαμ, όπως χαρακτηριστικά έκανε η Telegraph: «Η Άρσεναλ έχει πλέον το ένα πόδι στην κατάκτηση της Premier League ύστερα από μία τυχερή νίκη απέναντι στη Γουέστ Χαμ. Από τότε που εισήχθη το VAR στην Premier League το 2019, αυτή ίσως ήταν η πιο καθοριστική στιγμή στην ταραχώδη ιστορία του. Μπορεί να έκρινε όχι μόνο τον τίτλο, αλλά και τον υποβιβασμό».
Το δημοσίευμα προσθέτει: «Ναι, ήταν ένα παιχνίδι κομβικής σημασίας, δραματικό και γεμάτο ένταση. Αν η Άρσεναλ κατακτήσει το πρωτάθλημα, θα πρέπει σίγουρα να ευχαριστήσει το VAR. Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς μία φάση με τόσο τεράστιο αντίκτυπο, ειδικά από τη στιγμή που συνέβη στις καθυστερήσεις. Πάντα ελπίζουμε να αποδίδεται δικαιοσύνη, αλλά είναι επιθυμητό να κρίνονται ολόκληρες σεζόν από τέτοιες καταστάσεις; Σε κάθε περίπτωση, το αποτέλεσμα απέχει πολύ από το να θεωρηθεί ικανοποιητικό. Η απόφαση του διαιτητή VAR, Ντάρεν Ίνγκλαντ, να ζητήσει από τον Κρίστοφερ Κάβανα να εξετάσει αν έπρεπε να μετρήσει το γκολ του Κάλουμ Γουίλσον, ήταν αναμφίβολα τεράστιας σημασίας και άξιζε εκατομμύρια λίρες».
Τελικά, η απόφαση πήγε υπέρ της Άρσεναλ – «Μία απόφαση που άξιζε όσο χρυσάφι»
Η Daily Mail ασχολήθηκε επίσης εκτενώς με το περιστατικό. «Η ομάδα του Νούνο πίστεψε ότι είχε ισοφαρίσει χάρη σε ένα τελείωμα του Κάλουμ Γουίλσον, όμως μετά από 17 επαναλήψεις, ο VAR Ντάρεν Ίνγκλαντ ακύρωσε το γκολ, εντοπίζοντας χέρι του Πάμπλο πάνω στο μπράτσο του τερματοφύλακα της Άρσεναλ, Ντάβιντ Ράγια».
Για πολλούς αναλυτές, πρόκειται για ξεκάθαρη αδικία, ανάμεσά τους και ο θρύλος της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, Πέτερ Σμάιχελ. Ο Δανός δήλωσε:
«Αυτή η απόφαση είναι εξωφρενική με πάρα πολλούς τρόπους. Αυτό που πραγματικά με εξοργίζει είναι ότι η Άρσεναλ δεν θα ήταν ποτέ στην κορυφή της βαθμολογίας αν δίνονταν φάουλ σε τέτοιες φάσεις. Έχουν πετύχει τόσα γκολ με αυτόν τον τρόπο: μπλοκάροντας παίκτες, κρατώντας τους, κάνοντας κάθε λογής πράγματα, και τελικά όλα κρίνονται από αυτό… Το VAR χρειάζεται πέντε λεπτά».
Ο Δανός συνέχισε: «Ο Ντάρεν Ίνγκλαντ, ο διαιτητής VAR, χρειάζεται πέντε λεπτά. Βλέπει τη φάση ξανά και ξανά. Αυτό από μόνο του δημιουργεί τεράστια αμφιβολία για την απόφαση. Δεν μπορεί να είναι φάουλ, είναι αδύνατον. Το θεωρώ τόσο άδικο. Δεν καταλαβαίνω γιατί ξαφνικά θεωρείται φάουλ, αφού καμία ομάδα δεν έχει πάρει τέτοια απόφαση μέχρι στιγμής αυτή τη σεζόν. Όλο αυτό είναι απλώς παράλογο και η σημερινή απόφαση είναι πραγματικά κακή από πολλές απόψεις».
Την ίδια άποψη συμμερίζεται και ο προπονητής της Γουέστ Χαμ, Νούνο Εσπίριτο Σάντο. «Κανείς μας δεν καταλαβαίνει πλέον τι θεωρείται φάουλ και τι όχι. Νομίζω ότι ακόμα και οι διαιτητές μπερδεύονται κάποιες φορές».
Οργή στη Γουέστ Χαμ και στην Αγγλία
Ο Πορτογάλος τεχνικός, του οποίου ο σύλλογος εξετάζει το ενδεχόμενο να ζητήσει τα ηχητικά του VAR και να καταθέσει επίσημη διαμαρτυρία, πρόσθεσε:
«Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε πολλά τραβήγματα και κρατήματα, με παίκτες να κρεμιούνται ο ένας πάνω στον άλλον σαν να είναι αγώνας πάλης. Και είναι εκνευριστικό. Άλλες φορές τιμωρούνται και άλλες όχι. Και σήμερα είναι απογοητευτικό. Αν παρακολουθήσεις κάθε παιχνίδι της Πρέμιερ Λιγκ, τι συμβαίνει; Πού ακριβώς τραβιέται η γραμμή ανάμεσα στο τι θεωρείται φάουλ και τι όχι; Μιλάω για την έλλειψη συνέπειας. Νομίζω ότι όλοι έχουν χαθεί. Πιστεύω λοιπόν ότι οι διαιτητές πρέπει να ξεκαθαρίσουν τι αποτελεί φάουλ, τι επιτρέπεται και τι όχι. Γιατί φαίνεται σαν να έχουν αλλάξει οι κανόνες. Και όλοι είναι μπερδεμένοι και εκνευρισμένοι. Οι παίκτες δεν καταλαβαίνουν».
Ο αρχηγός της Γουέστ Χαμ, Τζάροντ Μπόουεν, πιστεύει επίσης ότι ήταν μία πολύ κακή απόφαση.
«Οι τερματοφύλακες προστατεύονται περισσότερο από τους παίκτες γηπέδου. Υπάρχουν πολλές επαφές και μονομαχίες μέσα στην περιοχή. Ο τερματοφύλακας πρέπει να περιμένει επαφή. Είναι φυσικό να υπάρχουν δυνατές μονομαχίες. Αν κοιτάς μία φάση για πέντε λεπτά, είναι βέβαιο ότι θα βρεις κάτι. Είμαι σίγουρος ότι αν ψάχνεις αρκετά, θα βρεις κι εσύ κάτι. Πιστεύω ότι ήταν σωστή απόφαση; Όχι».
Ορισμένοι αναλυτές, όπως ο Ρόι Κιν, θεωρούν ότι η απόφαση ήταν σωστή.
«Το μόνο που μπορείς να πεις είναι: το VAR θα εξετάσει τα πάντα, οπότε μην αγγίζεις τον τερματοφύλακα! Και ειδικά όχι για τρία ή τέσσερα δευτερόλεπτα. Ήταν πραγματικά χαζό από τη Γουέστ Χαμ. Δεν μπορείς να κάνεις τόσο ξεκάθαρο φάουλ, γιατί θα εξεταστεί».
Στο στρατόπεδο των νικητών, ο Μικέλ Αρτέτα υπερασπίστηκε τους διαιτητές.
«Σήμερα κατάλαβα πόσο δύσκολη και σημαντική είναι η δουλειά ενός διαιτητή. Γιατί μιλάμε για μία στιγμή που μπορεί να καθορίσει την ιστορία δύο τεράστιων συλλόγων. Πιστεύω ότι ήταν μία πολύ γενναία απόφαση, αλλά απόλυτα συνεπής με όσα συζητούνται όλη τη σεζόν. Και σήμερα πρέπει να τους συγχαρώ, τουλάχιστον επειδή έδωσαν στον διαιτητή την ευκαιρία να πάρει την απόφαση. Μακριά από τα φώτα και το χάος, ώστε να μπορέσει να κρίνει σωστά και με απόλυτη καθαρότητα. Και όταν βλέπεις τη φάση από αυτή τη γωνία, νομίζω ότι πρόκειται ξεκάθαρα για παράβαση, οπότε το γκολ έπρεπε να ακυρωθεί».