Skai.gr

Επικαιρότητα

Πανελλαδικές 2025: Δείτε τα θέματα και τις απαντήσεις σε Αρχαία, Μαθηματικά, Βιολογία για τους μαθητές των ΓΕΛ

02.06.25 | 11:18

Τα πρώτα μαθήματα Προσανατολισμού έδωσαν σήμερα, Δευτέρα 2 Μαΐου 2025, για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις οι υποψήφιοι των ΓΕΛ.

Πιο συγκεκριμένα, οι υποψήφιοι των ΓΕΛ εξετάστηκαν στα Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), τα Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) και τη Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας).

Το skai.gr σε συνεργασία με τον «Όμιλο Φροντιστηρίων ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ» θα δημοσιεύει τα θέματα και τις απαντήσεις τους καθ’ όλη τη διάρκεια των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Συνέχεια και για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ, αύριο, Τρίτη, οι οποίοι θα εξεταστούν στα Μαθηματικά (Άλγεβρα).

  • Δείτε ΕΔΩ τα θέματα στα Αρχαία Ελληνικά 

  • Δείτε ΕΔΩ τα θέματα στα Μαθηματικά 

  • Δείτε ΕΔΩ τα θέματα στη Βιολογία 

ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ 

  • Μαθηματικά: Θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας 

«Θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας με αυξημένες απαιτήσεις κυρίως στο 4ο θέμα. Δεν υπάρχουν εκπλήξεις στα ζητήματα. Ίδια φιλοσοφία και βαθμός δυσκολίας με τα θέματα των τελευταίων ετών», αναφέρουν οι υπεύθυνοι από τον «Όμιλο Φροντιστηρίων ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ».

  • Βιολογία: Θέματα βατά και αναμενόμενα

«Τα θέματα είναι μέτριας δυσκολίας, βατά και αναμενόμενα και θα μπορούσε να τα χαρακτηρίσει κανείς έως και εύκολα. Χωρίς ιδιαίτερες παγίδες. Χωρίς ασάφειες. Χωρίς κάποιο πρόβλημα στον χρόνο επίλυσης,
Ένας πολύ καλά διαβασμένος μαθητής μπορεί να γράψει άριστα, χωρίς κόπο». 

  • Αρχαία Ελληνικά: Το αδίδακτο κείμενο ήταν μέτριας δυσκολίας

«Οι υποψήφιοι των Ανθρωπιστικών Σπουδών εξετάσθηκαν στο διδαγμένο κείμενο σε απόσπασμα από την ‘‘Πολιτεία’’ του Πλάτωνα που αντιστοιχούσε στην 8η ενότητα του Φακέλου Υλικού. Το Α1α ζήτημα ήταν πολλαπλής επιλογής με αυτονόητες απαντήσεις. 

Όσον αφορά στο Α1β, ήταν απαραίτητο οι μαθητές να γνωρίζουν καλά τη μετάφραση του κειμένου, ώστε να εντοπίσουν τους όρους στους οποίους αναφέρονταν οι δύο αντωνυμίες του συγκεκριμένου χωρίου. Το Β1 αφορούσε τη ερμηνευτική επεξεργασία του διδαγμένου κειμένου με σαφή διατύπωση και παρέπεμπε στα σχόλια του Φ.Υ. Το παράλληλο κείμενο ήταν απόσπασμα από το έργο «1984» του Τζωρτζ Όργουελ. Οι μαθητές καλούνταν να εντοπίσουν μια ομοιότητα και μια διαφορά ανάμεσα στο πρωτότυπο και στο παράλληλο κείμενο που ο καλά προετοιμασμένος υποψήφιος μπορούσε να ανταπεξέλθει. Στο Β3 η λεξιλογική αφορούσε παράγωγα της μετοχής «φέροντας» που έπρεπε να ενταχθούν σε συγκεκριμένες φράσεις στον νεοελληνικό λόγο.

Στο Β4 οι μαθητές καλούνταν να αξιολογήσουν ως ορθά ή εσφαλμένα δεδομένα από την εισαγωγή του σχολ. Βιβλίου που αναφέρονταν στη ζωή του Πλάτωνα και στο φιλοσοφικό του έργο ‘‘Πολιτεία’’. Και τα πέντε δεδομένα που ζητήθηκαν να αξιολογηθούν δεν παρουσίαζαν ιδιαίτερες δυσκολίες.

Το αδίδακτο κείμενο προερχόταν από τα ‘‘Ἀπομνημονεύματα’’ του Ξενοφώντα. Ήταν μέτριας και όχι ιδιαίτερης μεταφραστικής δυσκολίας. Τόσο οι γραμματικές όσο και οι συντακτικές παρατηρήσεις προϋπέθεταν καλή γνώση των βασικών γραμματικών και συντακτικών φαινομένων, χωρίς να είναι ιδιαίτερα απαιτητικές».

Οι απαντήσεις σε Αρχαία Ελληνικά 

Α1. 

  1. α
  2. β
  3. β

Α1

Β. παρ’ ἣν: αναφέρεται στην λέξη: «ὁδόν»
ὑπὲρ ὧν: αναφέρεται στα : «  παραφράγματα»

Β3.

  1. οισοφάγο
  2. φόρος
  3. φορέματα
  4. φέρσιμο
  5. φερέφωνο

Β4.

  1. ΛΑΘΟΣ
  2. ΛΑΘΟΣ
  3. ΣΩΣΤΟ
  4. ΣΩΣΤΟ
  5. ΛΑΘΟΣ

Γ3

α.γυναῖκας –  γυναικός
φύσει – φύσεως
τὸ σῶμα – τοῦ  σώματος
καθαρότητι -καθαρότητος

Γ3

β. φάνηθι
μειζόνων
ὸψομένη
ἐπεσκόπει
ἀγάγωμεν
οὐδεμίᾷ

Γ4

β. εἴ τις ἄλλος αὐτὴν θεᾶται : πρόκειται για μια πλάγια ερωτηματική ολικής αγνοίας μονομελή. Εκφέρεται με Οριστική (κρίσεως) γιατί δηλώνει κάτι το πραγματικό και λειτουργεί συντακτικά ως αντικείμενο στο απαρέμφατο ἐπισκοπεῖν.

Οι απαντήσεις στα Μαθηματικά  

Οι απαντήσεις σε Βιολογία

ΘΕΜΑ Α 

  • Α1. β
  • Α2. α
  • Α3. γ
  • Α4. α
  • Α5. δ
Πηγή: skai.gr