Intime

Τακτική Ανάλυση

Ο κομβικός ρόλος του σκάουντιγκ μέσω δεδομένων και βίντεο – Πώς λειτουργεί

21.11.24 | 16:04

Μία από τις πιο σημαντικές παραμέτρους για να προχωρήσει μία ομάδα και να έχει επιτυχίες εντός κι εκτός των συνόρων αφορά το τμήμα σκάουτινγκ που διαθέτει, πόσο καλά αυτό λειτουργεί και αποδίδει.

Στην Γηραιά ήπειρο και όχι μόνο, η σχετική διαδικασία… φιλτραρίσματος υποψήφιων παικτών μέσω δεδομένων και βίντεο, πριν από τη δια ζώσης παρακολούθησή τους, έχει εξελιχθεί σε αναπόσπαστο κομμάτι για τους συλλόγους.

Η κουβέντα για το αν είναι προτιμότερο να χρησιμοποιούνται δεδομένα (data, video) ανάλυσης των παικτών ή, να ακολουθείται η… περπατημένη – παραδοσιακή – παρακολούθηση, σπάνια, πλέον, απασχολεί τις ομάδες, καθώς και οι δύο μέθοδοι χρησιμοποιούνται πλέον για να φέρουν τα ανάλογα αποτελέσματα στο σκάουτινγκ.

«Κάνουμε λίγο απ’ όλα»

Ο σκάουτερ της Μονακό Τάι Γκούντεν, είχε δηλώσει προ καιρού στο «Athletic» αναφέρει σχετικά: «Μου αρέσουν τα δεδομένα, τα αγκαλιάζω. Αλλά πρέπει να χρησιμοποιούνται στο σωστό πλαίσιο και να “συνεργάζονται” με το μάτι».

Ο συνεργάτης του τεχνικού τιμ του συλλόγου της Ligue 1 είχε προσθέσει: «Κάνουμε λίγο απ’ όλα. Κυρίως πρόκειται για οπτικό σκάουτινγκ. Μας δίνουν παίκτες μέσω των δεδομένων για να δούμε μόνοι μας αρχικά σε βίντεο και, αν φαίνεται ενδιαφέρον, τότε τους παρακολουθούμε ζωντανά. Συνεργαζόμαστε και οι πληροφορίες που μας δίνουν (οι αναλυτές) συχνά μας οδηγούν σε έναν παίκτη που παρουσιάζει πολύ ενδιαφέρον».

Πώς καθορίζονται οι δομείς πρόσληψης

Συνήθως το μέγεθος ενός συλλόγου είναι εκείνο που καθορίζει την κλίμακα της δομής πρόσληψης, καθώς ορισμένοι αναλυτές μπορεί να χρειάζεται να καλύπτουν περισσότερους από έναν ρόλους.

Εντούτοις, η σαφής επικοινωνία και κατεύθυνση σε όλο το τμήμα πρόσληψης — ειδικά σε σχέση με το στιλ παιχνιδιού της ομάδας και τα προφίλ που χρειάζονται — είναι εξίσου σημαντική με τον αριθμό των εργαζομένων.

Κάθε κλαμπ εργάζεται με διαφορετικά κριτήρια, τα οποία μπορεί να περιλαμβάνουν συγκεκριμένα ηλικιακά εύρη, προφίλ ή αγορές. Ο κοινός παρονομαστής, όμως, στις ομάδες που πετυχαίνουν στις προσλήψεις είναι ότι το σύστημα που έχουν υιοθετήσει αποδίδει τους στόχους που επιθυμούν.

Η διαδικασία ξεκινά με τους αναλυτές πρόσληψης ή τους επιστήμονες δεδομένων σκάουτινγκ να δημιουργούν μοντέλα που φιλτράρουν μεγάλες βάσεις δεδομένων, ώστε να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις.

Τα δεδομένα που περιορίζουν την αναζήτηση παικτών

«Μόλις δημιουργηθεί ένα σύστημα που φέρνει τους σωστούς παίκτες, είναι δυνατό να φιλτραριστούν σε ξεχωριστές λίστες, είτε ανά θέση, είτε με οποιονδήποτε άλλο τρόπο» αναφέρει ο πρώην σύμβουλος πρόσληψης μέσω δεδομένων της Μπάκμπερν, Άντι Γουότσον.

Προσθέτει ακόμη ότι στο… παιχνίδι μπορεί να βάλει κανείς και τη χρήση δεδομένων για τον εντοπισμό πρωταθλημάτων στα οποία κυριαρχούν συγκεκριμένα προφίλ παικτών, τα οποία μπορεί να είναι… υποτιμημένα.

Εάν, για παράδειγμα, κάποιος σύλλογος αναζητά έναν τέτοιο τύπο ποδοσφαιριστή, τότε αυτοί που αγωνίζονται σε μικρότερης εμβέλειας λίγκες θα μπορούσαν να αποτελέσουν επιλογή.

Ο ρόλος του βιντεοσκάουτερ

Είθισται οι σύλλογοι να παρακολουθούν έναν παίκτη πολλές φορές μέσω βίντεο πριν στείλουν έναν σκάουτερ για να δει… εν δράσει, αλλά οι περιστάσεις ενδέχεται να απαιτήσουν γρήγορες αντιδράσεις.

«Ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν σε μία ομάδα, καθορίζουν το πόσο γρήγορα πρέπει να κινηθεί» υποστηρίζει ο Ρούπες Πόπατ, ο οποίος έχει εργαστεί ως σκάουτερ στη γερμανική Bundesliga, αλλά και στην αγγλική Championship.

«Συνήθως, οι μεγαλύτεροι σύλλογοι μπορούν να περιμένουν περισσότερο, επειδή στο τέλος έχουν τη δυνατότητα να κερδίσουν στη μάχη του οικονομικού που θ’  ακολουθήσει».

Οι βιντεοσκάουτερ συχνά λαμβάνουν μια λίστα με τεχνικά χαρακτηριστικά, βασισμένα στο προφίλ του παίκτη που απαιτείται, τα οποία καλούνται να αξιολογήσουν. Παράλληλα, αναλύουν τι υποδεικνύουν αυτά τα χαρακτηριστικά για τις δυνατότητες του ποδοσφαιριστή στον αγωνιστικό χώρο.

Μέθοδοι ανάλυσης μέσω βίντεο

Όταν οι σκάουτερ παρακολουθούν αγώνες μέσω βίντεο, ο τρόπος ανάλυσης μπορεί να διαφέρει από ομάδα σε ομάδα.

Για παράδειγμα:

Παρακολούθηση ολόκληρου του αγώνα: Κάποιες ομάδες ζητούν από τους σκάουτερ να βλέπουν τον αγώνα σαν να βρίσκονταν στο γήπεδο.

Τμηματική ανάλυση: Άλλες ομάδες εφαρμόζουν διαφορετική προσέγγιση. Δίνεται για παράδειγμα η οδηγία στους βιντεο-σκάουτερ να παρακολουθούν μία ομάδα στο πρώτο ημίχρονο, μετά στον δεύτερο την άλλη, και στη συνέχεια η παρακολούθηση του δεύτερου μέρους να φέρει μία πλήρη εικόνα για τους παίκτες και των δύο ομάδων χωρίς να παραμεληθεί κάποιος.

Η πολυπλοκότητα της διαδικασίας σκάουτινγκ

Αφορά διάφορους τομείς:

  • Αξιολόγηση απόδοσης σε τακτικό πλαίσιο (περιστασιακή φύση της παρατήρησης των παικτών) – Αναδεικνύει τη σημασία της συνεχούς παρακολούθησης του παιχνιδιού για να κατανοήσει κανείς τι συνέβη πριν και πώς ο παίκτης αντιδρά σε διαφορετικές καταστάσεις.
  • Σκάουτινγκ με συνδυασμό δεδομένων και βίντεο – Ο στόχος του είναι να διατηρεί μια ευρεία εικόνα πρωταθλημάτων και παικτών που σχετίζονται με τον σύλλογο.

Τα τέσσερα στοιχεία της διαδικασίας σκάουτινγκ

Η διαδικασία πρόσληψης παικτών δεν είναι απόλυτα σταθερή. Ένας σκάουτερ μπορεί να εντοπίσει έναν παίκτη σε έναν αγώνα που παρακολουθούσε για άλλον λόγο, ή ένας αθλητικός διευθυντής να λάβει πληροφορία από έναν ατζέντη ή άλλο σύλλογο.

Η συγκεκριμένη διαδικασία μπορεί να ξεκινήσει από οποιοδήποτε σημείο:

  • Δεδομένα: Εντοπισμός παικτών μέσω στατιστικών και αλγορίθμων.
  • Βίντεο: Εξέταση των παικτών σε διάφορες φάσεις και τακτικές.
  • Ζωντανή παρακολούθηση: Άμεση παρατήρηση για πλήρη εικόνα της συμπεριφοράς και των δεξιοτήτων του παίκτη.
  • Δίκτυο επαφών: Πληροφορίες από ατζέντηδες, προπονητές ή άλλες πηγές.

Το παράδειγμα της Χολστάιν Κίελ

Ένα τρανό παράδειγμα αποτελεί η στρατηγική σκάουτινγκ της γερμανικής ομάδας, Χολστάιν Κίελ.

Η ομάδα που εδρεύει στην πόλη-λιμάνι Κίελο της Βαλτικής, προάχθηκε για πρώτη φορά στη Bundesliga τον Μάιο του 2023, παρά τον περιορισμένο οικονομικό της προϋπολογισμό.

Γιατί συνέβη αυτό σε μεγάλο βαθμό; Διότι ήταν άκρως αποτελεσματικό το σκάουτινγκ που είχε προηγηθεί και το οποίο στηριζόταν σε πέντε βασικά στοιχεία:

  • Δεδομένα
  • Βίντεο
  • Ζωντανή παρακολούθηση
  • Δίκτυο επαφών
  • Ομαδική λήψη αποφάσεων